ZASADY WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI/PRAWNYMI OPIEKUNAMI
w Szkole Podstawowej Tikkun Olam we Wrocławiu
Warunkiem skutecznej współpracy z rodzicami uczniów jest jasne określenie celów i zasad. Wspólnym celem, do którego dążą rodzice i nauczyciele jest wszechstronny rozwój dziecka.
Rodzice ponoszą pełną odpowiedzialność za wychowanie swojego dziecka
i przyswajanie przez nie wartości, natomiast zadaniem szkoły jest wspieranie ich
w podjętych przez nich działaniach. Pamiętając, iż jednolite postępowanie wszystkich
dorosłych jest bardzo ważne w procesie wychowania, należy podejmować wspólne
działania.
Oczekiwania rodziców wobec szkoły to niezwykle ważna informacja dla placówki
planującej swoje zadania, a opinia rodziców o szkole ma służyć poprawie jakości
jej pracy.
Warunkiem poprawnych stosunków jest też aktywność i systematyczność. Należy
tak organizować współpracę z domem, by odbywała się ona zgodnie z przyjętymi
powszechnie zasadami współdziałania nauczycieli i rodziców:
– zasadą pozytywnej motywacji, gdyż nieodzownym warunkiem skutecznego
współdziałania wychowawcy i rodziców jest dobrowolny i chętny w nim udział;
– zasadą partnerstwa, postulującą równorzędne prawa i obowiązki wychowawcy
i rodziców, aby żadna ze stron nie czuła się mniej wartościowa od drugiej;
– zasadą wielostronnego przepływu informacji, zakładająca konieczność
uruchomienia różnych źródeł porozumiewania między nauczycielem a rodzicami;
– zasadą jedności oddziaływań, przypominająca o konieczności realizowania
przez szkołę i rodzinę zgodnych ze sobą celów wychowania;
– zasadą aktywnej i systematycznej współpracy, uwydatniającą potrzebę
czynnego i stałego zaangażowania nauczycieli i rodziców w wykonywanie zadań
wypływających ze współpracy.
Warunki dobrej współpracy:
1. Do nauczyciela należy pierwszy ruch w kierunku dobrej współpracy.
2. Przekonanie, że efektywność współpracy zależy od obu stron.
3. Tworzenie przyjaznej atmosfery.
4. Angażowanie do współpracy wszystkich rodziców/prawnych opiekunów.
SZCZEGÓŁOWE ZASADY OBOWIĄZUJĄCE WE WSPÓŁPRACY SZKOŁY
Z RODZICAMI/PRAWNYMI OPIEKUNAMI
1. Miejscem spotkań i rozmów rodziców/prawnych opiekunów z pracownikami
pedagogicznymi jest szkoła.
2. Rozmowy odbywają się w klasach, gabinecie pedagoga lub innym
przeznaczonym do tego celu pomieszczeniu. Nauczyciele nie udzielają informacji
o postępach ucznia:
– w trakcie prowadzonych przez siebie zajęć, na holu, korytarzu, boisku szkolnym
– w czasie pełnienia dyżuru.
3. Spotkania mają określony charakter:
– ogólnoszkolnych zebrań z rodzicami,
– klasowych zebrań z rodzicami,
– konsultacji indywidualnych,
– spotkań tematycznych i okolicznościowych,
– spotkań w domu ucznia (w uzasadnionych przypadkach np. choroba ucznia),
– w wyjątkowych sytuacjach – zebrań klasowych z rodzicami w obecności uczniów.
4. Spotkania odbywają się w ściśle określonych terminach. O terminach spotkań
rodzice/prawni opiekunowie zostają powiadomieni na początku roku szkolnego
(kalendarz roku szkolnego). Późniejsze zmiany mogą być dokonywane
w wyjątkowych, uzasadnionych sytuacjach, a rodzice powinni być skutecznie
poinformowani o zmianie.
5. Obecność rodziców/prawnych opiekunów na zebraniach jest obowiązkowa.
W przypadku nieobecności z ważnych przyczyn, rodzic/prawny opiekun
jest zobowiązany do ustalenia indywidualnego kontaktu z wychowawcą w terminie
nie późniejszym niż 2 tygodnie od zebrania.
6. Obowiązkiem wychowawcy klasy w trakcie pierwszego zebrania klasowego
jest zapoznanie rodziców/prawnych opiekunów ze statutem szkoły, programem
wychowawczym szkoły, programem profilaktyki, Wewnątrzszkolnymi Zasadami
Oceniania, kryteriami ustalania ocen z zachowania, warunkami i trybem uzyskania
wyższej niż przewidywana rocznej oceny z zachowania i obowiązkowych zajęć
edukacyjnych. Rodzic/prawny opiekun potwierdza zapoznanie z WZO i PZO
własnoręcznym podpisem.
Obowiązujące przepisy zamieszczone są na stronie internetowej szkoły.
7. Szkoła nie udziela informacji o funkcjonowaniu ucznia w szkole drogą
telefoniczną.
8. Podczas spotkań klasowych z rodzicami/opiekunami prawnymi wychowawca
zobowiązany jest uwzględnić następujące zasady:
– podkreślać sukcesy i mocne strony zespołu klasowego,
– o negatywach mówić ogólnie i problemowo,
– największą uwagę należy przywiązywać do spraw opiekuńczych, wychowawczych
i dydaktycznych,
– najważniejszym składnikiem informacji o wynikach w nauce mają być poczynione
postępy oraz wskazanie treści niezbędnych do uzupełnienia,
– rodzicom/prawnym opiekunom należy udzielać konkretnych rad
co do przezwyciężania określonych trudności lub wskazywać osoby, instytucje,
które to uczynią,
– najtrudniejsze sprawy dotyczące ucznia omawiać tylko podczas indywidualnej
rozmowy z rodzicami/opiekunami prawnymi,
9. W trakcie zebrań klasowych zabrania się:
– publicznego czytania ocen,
– udostępniania rodzicom dziennika lekcyjnego oraz zeszytu pochwał i uwag.
10. Współpraca rodziców/prawnych opiekunów ze szkołą powinna odbywać się
poprzez:
– wspólne rozwiązywanie problemów klasowych,
-wspomaganie przez rodziców procesu wychowawczego poprzez uczestnictwo
w pracach, imprezach i uroczystościach na rzecz klasy i szkoły,
– pozyskiwanie sponsorów spośród rodziców.
11. Raz na dwa miesiące w wyznaczonych godzinach nauczyciel jest do dyspozycji
rodziców/prawnych opiekunów. Plan konsultacji otrzymują rodzice/prawni
opiekunowie na początku roku szkolnego.
12. W sytuacjach wyjątkowych możliwy jest dodatkowy kontakt nauczyciela
z rodzicami/prawnymi opiekunami, po wcześniejszym uzgodnieniu terminu
dogodnego dla obu stron.
13. Kontakt telefoniczny nauczyciel-rodzic/prawny opiekun jest możliwy
w wyjątkowych, uzasadnionych sytuacjach. Każda rozmowa jest odnotowana
w sekretariacie szkoły.
14. Rodzic/ prawny opiekun jest zobowiązany do stawiania się w szkole
na wezwanie nauczyciela.
15. W przypadku uchylania się od kontaktów rodzica/prawnego opiekuna
z wychowawcą (po trzykrotnym zawiadomieniu rodzica/prawnego opiekuna
o spotkaniu i jego niestawieniu się na wezwanie nauczyciela, sprawa kierowana
jest do pedagoga, a w następnej kolejności do dyrektora szkoły).
16. W szczególnie istotnych sprawach wzywamy do szkoły oboje rodziców
/prawnych opiekunów.
17. Zwolnienie ucznia z zajęć następuje tylko na pisemną prośbę rodzica/prawnego
opiekuna, przedstawioną w dniu zwolnienia. W uzasadnionych losowo przypadkach
/prawny opiekun może osobiście zwolnić ucznia z zajęć. Ze strony szkoły zwolnić
z zajęć może tylko i wyłącznie wychowawca, wicedyrektor lub dyrektor. Wyklucza się
telefoniczne prośby o zwolnienie ucznia z zajęć.
18. Informacja telefoniczna do rodzica/prawnego opiekuna o zaistniałej
niedyspozycji dziecka w szkole zobowiązuje rodzica do odebrania go celem
zapewnienia mu właściwej opieki.
19. Rodzice/prawni opiekunowie na terenie szkoły mają obowiązek zachowania się
w sposób niezakłócający naturalnego toku jej pracy, a w szczególności:
– nie ingerować na terenie szkoły w sprawy wychowawcze w stosunku
do niewłasnego dziecka,
20. W przypadku zaistniałej sytuacji spornej nauczyciele i rodzice/ prawni
opiekunowie zobowiązani są do kulturalnego wyrażania swojej opinii.
21. Udostępnienie rodzicom prywatnego telefonu wychowawcy lub nauczyciela
przedmiotu może nastąpić tylko za jego osobista zgodą.
22. Rodzice/prawni opiekunowie wspólnie z nauczycielami w trosce o poziom
kontaktów i współpracy przestrzegają zasad przyjętej procedury.